W artykule znajdziesz kod rabatowy na badanie Holter EKG

Nasycone i nienasycone kwasy tłuszczowe. Jaka jest rola tłuszczów w żywieniu człowieka?

Nasycone kwasy tłuszczowe to tłuszcze zwierzęce czyli znajdujące się w produktach pochodzenia zwierzęcego. Co ciekawe nasycone kwasy tłuszczowe posiadają pewne specyficzne cechy fizykochemiczne. Mianowicie w temperaturze pokojowej przybierają postać ciała stałego.

Rola tłuszczów w organizmie człowieka jest bardzo duża, ale powszechnie uważa się, że ich nadmierna ilość prowadzi do rozwoju miażdżycy, chorób układu sercowo-naczyniowego, otyłości, udaru mózgu oraz podnosi stężenie cholesterolu całkowitego jak poziom „złego” cholesterolu czyli frakcji LDL.

Trawienie i wchłanianie tłuszczów zachodzi w jelicie cienkim. Spożywanie tłuszczów nasyconych nie jest zalecane osobom zmagającym się z problemami układu trawiennego czy chorobami wątroby.

Jakie są źródła nasyconych kwasów tłuszczowych?

Tłuszcze nasycone czyli tłuszcze zwierzęce są wszechobecne w naszej diecie. Znajdziemy w szeregu produktów spożywczych takich jak:

Skopiuj kod: 6GJ8WBAQ

– masło

– mleko

– sery

– śmietana

– mięso

– ryby

– jajka

– podroby

Jedzenie ryb morskich, jaj czy serów dostarcza organizmowi nasyconych kwasów tłuszczowych.

Jakie są funkcje tłuszczów nasyconych w organizmie człowieka?

Tłuszcze zwierzęce czyli tłuszcze nasycone:

  • regulują gospodarkę hormonalną
  • stanowią nośnik witamin rozpuszczalnych w tłuszczach tj. grupa „a d e k”
  • tworzą warstwę tłuszczową, chroniącą przed utratą ciepła
  • biorą udział w tworzeniu kwasów omega-3
  • stanowią skoncentrowane źródło energii (oprócz glukozy)
  • są konieczne do syntezy kwasów żółciowych, a także prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego oraz narządu wzroku.Pamiętajmy jednak, że nadmiar tłuszczów magazynowany jest w komórkach tkanki tłuszczowej i przyczynia się do: rozwoju nadwagi i otyłości (gromadzi się w organizmie pod postacią tkanki tłuszczowej), wzrostu poziomu cholesterolu całkowitego oraz miażdżycy, co w konsekwencji zwiększa ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia.
Tkanka tłuszczowa - regularnie kontroluj stężenie cholesterolu!

Czym są tłuszcze nienasycone?

Kwasy tłuszczowe nienasycone to głownie tłuszcze roślinne.

Przykładem są tutaj przedstawiciele grupy omega czyli kwas alfa-linolenowy (0mega-3), kwas linolowy (omega-6) oraz kwas oleinowy (omega-9). Odgrywają one równie dużą rolę w organizmie człowieka. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe powinny być dostarczane do organizmu w pożywieniu.

Tłuszcze nienasycone najczęściej występują w produktach pochodzenia roślinnego. Znajdziemy je w:

  • olejach roślinnych tj. oleju rzepakowym, słonecznikowy czy z pestek winogron (pamiętajmy jednak, że do smażenia powinien być używany głównie olej rzepakowy)
  • sosie sojowym
  • sezamie
  • soi
Kwasy nienasycone otrzymywane są np. z owoców roślin oleistych.

cennym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych są też:

– pestki winogron

-awokado

-orzechy włoskie

-siemię lniane

Pamiętajmy jednak, że w wielonienasycone kwasy tłuszczowe bogate są również tłuste ryby morskie.

Rola niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych w naszym organizmie jest również bardzo istotna:

– źródło energii oraz substancji przeciwutleniających

– pomaga we wchłanianiu witamin rozpuszczalnych w tłuszczach

– korzystnie wpływają na pracę mózgu

– wspomagają pracę serca

-wpływają na utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu (obniżają stężenie frakcji LDL, a zwiększają stężenie HDL)

-obniżają ryzyko chorób sercowo- naczyniowych

-poprawiają wygląd włosów, skóry i paznokci

-regulują ciśnienie tętnicze krwi

-wspomagają pracę układu nerwowego

-korzystnie wpływają na procesy zapalne

Tłuszcze sztuczne- czym są?

Są to inaczej tłuszcze trans, czyli tłuszcze roślinne podlegające utwardzeniu lub uwodornieniu.

Przykładem jest tutaj olej palmowy pozyskiwany z nasion lub miąższu palmy oleistej. Surowy olej palmowy w warunkach pokojowych jest płynny i żółtobrązowy. W przemyśle poddawany jest on rafinacji, w wyniku której zmienia się w twardą masę służącą do wyrobu ciast, słodyczy czy chipsów. Przykładem tłuszczy trans są również margaryny używane do smarowania pieczywa.

Tłuszcze w żywieniu i ich rola – podsumowanie

Reasumując, rola tłuszczu w organizmie jest bardzo duża. Pamiętamy jednak, niedobór jak i nadmiar tłuszczów w naszym organizmie jest niekorzystny. Nadmiar kumulowany jest w organizmie w postaci tkanki tłuszczowej, która w dalsze perspektywie powoduje przyrost masy ciała i otłuszcza narządy wewnętrzne.

Tłuszcze odgrywają ważną rolę w naszym żywieniu.

Pamiętajmy również, że tłuszcze roślinne są znacznie bardziej korzystne dla naszego organizmu i to one powinny dominować w naszej diecie.

 Interesujesz się profilaktyką zdrowotną? Sprawdź nasze inne artykuły:

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *