W artykule znajdziesz kod rabatowy na badanie Holter EKG

„Ślachetne zdrowie, Nikt się nie dowie, Jako smakujesz, Aż się zepsujesz…” tak o zdrowiu pisał Jan Kochanowski w swojej fraszce „Na zdrowie”. Chyba każdy z nas zgodzi się z słowami Kochanowskiego, że zdrowie jest wartością nieocenianą i bezcenną, dlatego warto zadbać o nie zawczasu.

18-24 kwietnia – Tydzień dla serca

Dane epidemiologiczne są bezlitosne, od lat wskazują, że na całym świecie niechlubną pierwszą pozycję wśród chorób jak i przyczyn zgonów, zajmują te ze strony układu sercowo-naczyniowego. Choroby krążenia odpowiadają za niemal 37% zgonów z Europie, drugą zaś przyczyną odpowiadającą za ok. 26% zgonów są nowotwory. Zatem nie bez powodu Ministerstwo Zdrowia ustanowiło „Tydzień dla Serca”, którego obchody przypadają na 18-24 kwietnia. Czas ten powinien skłonić nas do pochylenia się nad tematem chorób układu sercowo-naczyniowego, a wiosenna pora i otoczenie budząca się do życia po zimowym letargu, są świetnym pretekstem, aby zadbać o siebie i bliskich.

Jakie są najczęstsze, choroby układu sercowo-naczyniowego?

Chorób serca i naczyń jest tak dużo, że śmiało można przyrównać tę grupę do wielkiego worka, zawierającego wiele nieprzyjemnych niespodzianek.

Do najczęstszych chorób układu sercowo-naczyniowego nalezą:

Skopiuj kod: 6GJ8WBAQ

  • choroba niedokrwienna serca i zawał serca
  • zaburzenia rytmu serca w tym najczęstsza arytmia jaką jest migotanie przedsionków
  • nadciśnienie tętnicze
  • miażdżyca (dotyczy wyłącznie tętnic)
  • zaburzenia lipidowe np. pod postacią zbyt dużego stężenia cholesterolu
  • niewydolność serca
  • wady zastawkowe (najczęstszą nabytą wadą serca jest stenoza czyli zwężenie zastawki aortalnej).
  • choroby naczyń mózgowych, których konsekwencją również może być udar mózgu
  • niewydolność żylna oraz żylna choroba zakrzepowo-zatorowa.

Pamiętajmy jednak, że u jednej osoby choroby te mogą ze sobą współistnieć, a rokowanie pogarsza dodatkowa obecność otyłości czy cukrzycy.

Jaki jest cel obchodów tygodnia dla serca?

Przede wszystkim, zwrócenie uwagi na problem jaki stanowią choroby serca i naczyń. Pamiętajmy, że lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego powinniśmy dołożyć wszelkich starań aby maksymalnie uświadomić społeczeństwo co do wagi problemu. Obchody tygodnia dla serca są idealnym czasem do wzmocnienia propagowania badań profilaktycznych, ale i pozostałych aspektów takich jak styl życia (dieta, wysiłek fizyczny, higiena snu itd.), który odgrywa ogromną rolę w rozwoju licznych chorób (również tych spoza układu krążenia) oraz leczenie.

Jakie badania profilaktyczne są przydatne?

W idealnym świecie, przynajmniej raz w roku powinno się wykonać:

  • Badania laboratoryjne takie jak: morfologia, elektrolity, mocznik, kreatynina, lipidogram, stężenie glukozy na czczo, hormony tarczycy, próby wątrobowe czy badanie ogólne moczu.
  • EKG. Warto jednak mieć na uwadze, że rutynowe badanie EKG wykonywane jest w spoczynku, a uzyskany zapis pokazuje pracę serca z krótkiego okresu czasu, co może nie pozwolić na wychwycenie nieprawidłowości. Z tego powodu lepszym rozwiązaniem jest wykonanie badania Holter EKG, które pozwala na ocenę pracy serca od 24h do kilku dni, a uzyskany zapis odzwierciedla pracę serca podczas normalnego dla nas trybu życia. Holter EKG świetnie sprawdza się w diagnostyce napadowych arytmii np. napadowego migotania przedsionków, które z racji swojego charakteru mogą być w rutynowym EKG niewychwycone.
  • Pomiar ciśnienia tętniczego krwi.
  • Inne badania takie jak RTG klatki piersiowej, echo serca, również mogą zostać zalecone przez lekarza, szczególnie w przypadku nieprawidłowości w poprzednich badaniach oraz badaniu fizykalnym,

Jak powinna wyglądać kompleksowa profilaktyka zdrowotna?

Pamiętajmy, że badania profilaktyczne są jej bardzo ważna częścią. Regularne badania zwiększają szanse, na wczesne wychwycenie nieprawidłowości czy chorób, co daje większe szanse na podjęcie terapii i wyleczenie bądź wyrównanie nieprawidłowości.

Pamiętajmy jednak, że stan naszego zdrowia i samopoczucia w największym stopniu zależy od nas samych. Aby więc, czerpać maksymalne korzyści i jak najdłużej cieszyć się zdrowym ciałem i duchem, już teraz powinniśmy zadbać o:

– regularne wizyty u lekarza

– zdrową, zbilansowaną dietę

– redukcję masy ciała

– aktywność fizyczną (WHO zaleca co najmniej 300 minut w tygodniu, umiarkowanej aerobowej aktywności fizycznej).

– ograniczenie alkoholu

– rzucenie palenia tytoniu

– unikanie stresu

– wysypianie się.

Podsumowując, jako zespół Holter do Domu, w 100% popieramy inicjatywę Ministerstwa Zdrowia w tak słusznej sprawie jak „Tydzień dla Serca”. Naszą misją jest propagowanie zdrowego stylu życia oraz wczesne wykrywanie chorób serca w tym jednej z najczęstszych arytmii jaką jest migotanie przedsionków mogące przyczyniać się chociażby do udaru niedokrwiennego mózgu.


Bibliografia:

  • https://www.mp.pl/pacjent/choroby-ukladu-krazenia/choroby/286815,choroby-ukladu-krazenia
  • https://ptkardio.pl/aktualnosci/647-tydzien_dla_serca_serce_jest_najwazniejsze
  • https://www.gov.pl/web/zdrowie/tydzien-dla-serca

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *